tirsdag den 14. august 2012

DIY - dukkepusletaske

Som lovet kommer her en DIY på en dukkepusletaske. DIY'en er inspireret af opskriften fra Ingelises Symagasin. Det var svære, end jeg troede at lave en beskrivelse af fremgangsmetoden ... Jeg håber alligevel, at I kan bruge den til noget. Ellers skal I bare spørge! I må meget gerne linke til min blog, hvis I laver en pusletaske, så jeg kan se jeres flotte resultater :-)  

1) Klip først en firkant 43 x 53 cm. som er pusletaskens forside (cup cake stof). Hvis du bruger mønstret stof, skal du være opmærksom på, at mønsteret vender rigtigt, når pusletasken er lukket. Derfor klip i stedet 2 stykker af 22 x 53 cm., som jeg har gjort. Vend stykkerne mod hinanden, så kagerne kommer til at vende rigtigt, når tasken er lukket. Din syningen bliver bunden af pusletasken, når den er færdig. 

2) Klip et stykke i målene 43 x 53 cm. til pusletaskens inderside. Til pusletaskens inderside har jeg brugt bredrillet fløjl, men et alternativ kunne være fleece. 




3) Til lommerne skal du klippe 2 x stof i målene 15 x 43 (mod fold).   


4) Stryg vlieseline bag på pusletaskens forside (cup cake stoffet). Og sy langsiderne på pusletaskens forside og inderside sammen vrang mod vrang. Så har du cup cakes på den ene side og fløjl på den anden side.  


5) Stryg også vlieseline på lommerne - altså på den ene side af folden. Fold stoffet på midten igen med retsiden ud. 

6) Zigzag eller overlock lommerne på pusletaskens korte sider/enderne. Jeg sprang over hvor gærdet var lavest ... Og så bort fra, at mine kager kom til at vende nedad inden i selve lommen ... Men det ser man jo faktisk ikke (!) 


7) For syns skyld (og for at tvinge den overlockede kant til at blive oppe i lommen) lavede jeg en stikning i den overlockede kant.  


8) Stikningen ser sådan ud på lommens forside. 


9) Stik lommens sider fast til pusletaskens langsider. Bare lige for at holde på det hele... 


10) Nu har du en lang lomme. Find midten og lav en stikning fra bunden af lommen og op til kanten af lommen - voila du har nu to lommeposer. Gentag med den anden lomme. Lav evt tre lommer på denne side ved at dele det ene rum i 2 og lave endnu en stikning. Ligesom jeg har gjort.


11) Sy kantebånd på langsiderne af pusletasken. 


12) Klip 2 x stof til stropper (9 x 74 cm). Sy dem sammen og vend om. Luk pusletasken og find det sted, du ønsker at placere dine stropper - stik fast.    


13) Sådan ser det ud på indersiden af pusletasken 


14) Klip 1 x stof til rem (9 x 18 cm.). Sy som stropperne og stik fast til den ene side af taksen.


15) Brug velcro eller en tryklås, som jeg, til remmen, så taksen kan lukkes.


Tadaaa! Et styk færdig pusletaske! 


Pusletasken lukkes sådan her: 1) Fold den ene lomme ind mod midten


2) Fold den anden lomme ind mod midten ... :) Svært, ik? Og giv den så et fold på midten, så de to ender møder hinanden. 



Du kan evt. lave lommerne i noget helt tredje stof. Pynte med perler, bånd, hæklede hjerter m.m. God fornøjelse :-) 

5 kommentarer:

  1. Har linket til din DIY, du kan se min udgave hos mig.
    http://celinas-verden.blogspot.dk/2012/09/gave-til-den-2-arige-fdselar.html
    Kh Camilla

    SvarSlet
  2. Så blev tasken syet til niece - indlægget kommer på min blog om et par dage. Med henvisning til dig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ihh, den vil jeg glæde mig til at se :) KH K

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share It